Apgaismojuma ietekme uz cilvēka organismu

Pienācīgs un atbilstošs apgaismojums mājās nav tikai dekoratīva nepieciešamība. Apgaismojuma līmenis un veids ietekmē ne tikai estētiku, bet arī daudzus mūsu dzīves aspektus, tostarp emocionālo labsajūtu, produktivitāti, fizisko un garīgo veselību. 

Apgaismojums un veselība 

Pirmkārt un galvenokārt, apgaismojums būtiski ietekmē cilvēka redzes nervus, caur kuriem mēs saņemam aptuveni 90 % visas informācijas par apkārtējo pasauli. Nepietiekams gaismas daudzums izraisa redzes sasprindzinājumu, kas izraisa ātru acu muskuļu nogurumu, vispārēju miegainību, galvassāpes un migrēnu. Ir pierādīta arī gaismas ietekme uz dzīvības pamatprocesiem:

  • Muskuļu augšana un attīstība.
  • Sirds un asinsvadu darbība.
  • vielmaiņa.
  • Izturība pret ārējo ietekmi uz ķermeni.
  • Imūnsistēmas veidošanās.

Jāņem vērā ne tikai gaismas līmenis, bet arī gaismas sadalījuma vienmērīgums - krasas atšķirības samazina redzamību, kas rada papildu slodzi cilvēka optiski veģetatīvajai sistēmai. Ir svarīgi ņemt vērā arī lampu krāsu atveidi (ideālākais CRI ir aptuveni 100) un gaismas iedarbības ilgumu.

Rīta un vakara stundās varat pamanīt izmaiņas organisma aktivitātē. Tas ir saistīts ar melatonīna - hormona, kas palīdz cilvēkam atpūsties tumsas stundās, - ražošanu. Šī hormona ražošanas ciklu var viegli izjaukt, ja ir pārāk daudz mākslīgās gaismas. Tas savukārt palielina sirds un asinsvadu sistēmas slodzi.

Lai saglabātu veselību un uzlabotu tonusu, vislabāk ir maksimāli izmantot dabisko gaismu. Tā vietā jāizmanto videi draudzīgas lampas bez stroboskopiska efekta (statiska/kustīga objekta ilūzija pretējā stāvoklī). Lielisks risinājums dzīvojamām telpām būtu LED lampas - videi draudzīgas, ar minimālu pulsāciju.

Apgaismojums un garastāvoklis 

Mums visiem ir pazīstamas sezonālās garastāvokļa svārstības un tā sauktie " emocionālie traucējumi" - depresijas paveids. Tomēr tikai nedaudzi zina, ka tas ir saistīts ar gaismu. Ziemas mēnešos ziemas reģionos ir pārāk maz dabiskās gaismas, kas tieši ietekmē garīgo un emocionālo labsajūtu. Tāpēc nevajadzētu aizmirst par gaismas ietekmi uz emocionālo fonu.

Bieži vien, atrodoties telpā, cilvēks izjūt diskomfortu, nedrošību vai neērtības. Tam ir pilnīgi neskaidri iemesli. Vairumā gadījumu negatīvo sajūtu iemesls ir nepareizs apgaismojums. Tiek uzskatīts, ka gangliju šūnas, kas ir atbildīgas par gaismas uztveri, ir cieši saistītas ar smadzeņu zonām, kurās rodas mūsu emocijas.

Šeit ir dažas iespējas, kā apgaismojums ietekmē cilvēka garastāvokli:

  • Piemērota dabiskā gaisma sniedz enerģiju, uzmundrina un uzlabo garastāvokli, vienlaikus saglabājot mieru un klusumu. Ideāli piemērots viesistabām un virtuvēm.
  • Tā spilgtā gaisma dod enerģiju un stimulē prātu. Ideāli piemērots birojos un darba telpās.
  • Maigs, blāvs apgaismojums liek justies relaksēti, miegaini, tāpēc tas ir ideāli piemērots guļamistabām un atpūtas telpām, bet ļoti nevēlams intensīvā darba vidē.
  • Pārāk spilgta gaisma izraisa ļoti negatīvas emocijas. Paaugstināts acu sasprindzinājums izraisa aizkaitināmību, trauksmi un līdz ar to arī psihiskus traucējumus.

Šie ir galvenie apgaismojuma veidi, kas ietekmē cilvēka garastāvokli. Pastāv neskaitāmas variācijas, jo uztveres pakāpe katram ir atšķirīga. Taču ikvienam vispiemērotākā gaisma ir dabiskā gaisma - tāds ir pamatnoteikums. Lietojot mākslīgos gaismas avotus, ir vērts izvēlēties variantus ar minimālu pulsāciju. Pareiza krāsu atveidošana arī palīdzēs saglabāt emocionālo stabilitāti un labu garastāvokli visas dienas garumā.

Apgaismojums un produktivitāte 

Arī apgaismojuma līmenis un veids lielā mērā nosaka mūsu darba kvalitāti. Pētnieki ir veikuši pētījumus, kas liecina, ka:

  • Pareizi izvietots un labi projektēts apgaismojums var ievērojami palielināt darbinieku darba efektivitāti, koncentrēšanās spējas un uzmanību - viņu kopējo darba efektivitāti var palielināt pat par 32 %.
  • Labs apgaismojums uz pusi samazina nelaimes gadījumu skaitu darbā.
  • Defektu skaits samazinās par 30 %.
  • Mācot skolēnus, pareizs apgaismojums nodrošina labāku informācijas uztveri ar mazāku nogurumu un novērš tuvredzības rašanos.

Papildus gaismas līmenim un gaismekļu izvietojumam veiktspēju ietekmē arī izmantoto spuldžu veids:

  • Kvēlspuldzes. Par kvēlspuldzes apgaismojumu nevar teikt neko labu, izņemot to, ka spuldzes ir lētas. Apgaismojumam ir augsts pulsāciju koeficients, kas negatīvi ietekmē vizuālos nervus, zema gaismas jauda (liels enerģijas patēriņš) un augsts ugunsbīstamības līmenis, ko rada augsta temperatūra.
  • Luminiscences spuldzes. Dzīvsudraba saturs caurulē pats par sevi ir pietiekams iemesls, lai neizmantotu šo gaismas avotu. Turklāt "enerģijas taupītāji" spēcīgi samazina melatonīna ražošanu organismā, vājina imūnsistēmu un izraisa miega trūkumu, nervozitāti. Stroboskopa efekts izraisa nogurumu, un UV starojums var izraisīt ādas problēmas.
  • Halogēnspuldzes. Šiem gaismas avotiem ir drošs dizains un krāsu atveidojums, taču tie rada stroboskopisku efektu, kas vienmēr negatīvi ietekmē darba spējas un uzmanību.
  • LED spuldzes. Drošākā un jaunākā apgaismojuma tehnoloģiju attīstība - zems darba spriegums, bez karstuma, drošas dizaina detaļas. Šāda tipa lampu izmantošana ļauj par 30 % palielināt veiktspēju, salīdzinot ar vecākiem variantiem.

Lai sasniegtu maksimālu darba ražīgumu, vislabāk ir izmantot dabisko apgaismojumu, lai radītu un uzturētu uzmundrinošu, pozitīvu atmosfēru, kas ļauj strādāt uzmanīgāk. Ja saules gaisma nav pieejama vai ir nepietiekama, ieteicams izmantot LED apgaismojumu, kas pēc iespējas pietuvināts dabiskajam spektram.


Darba vietas apgaismojums 

Pastāv dažas vadlīnijas par gaismas avotu pareizu izvietojumu darba vietā:

  • Veicot jebkuru darbu, gaismas avotam jābūt pa kreisi un priekšā, lai izvairītos no ēnām.
  • Jāizvairās no gaismas plankumiem un gaismas svārstībām uz darba virsmas.
  • Sēžot pie rakstāmgalda un noliecoties uz sāniem pret logu, acis tiek vairāk noslogotas, kad saules gaisma nonāk priekšpusē.
  • Apgaismotai jābūt visai telpai, ne tikai darba vietai - pēkšņas pārejas no tumsas uz gaismu var ļoti nogurdināt redzes nervus.
  • Darba virsmai jābūt vienmērīgi apgaismotai, bet galvai jābūt ēnā.
  • Vislabāk ir izvēlēties galdu ar matētu apdari - atstarotā gaisma arī apgrūtina koncentrēšanos.
  • Netiešais apgaismojums var palīdzēt palielināt darba ražīgumu, strādājot pie datora. Lampām jābūt vērstām pret sienu vai griestiem, nevis pret darba vietu. Tas var uzlabot koncentrēšanās spējas un mazināt acu slodzi.
  • Izvairieties novietot ekrānu tieši pret logu, jo tas tikai palielinātu ekrāna slodzi. Ja nav citas iespējas, labāk izmantot biezus aizkarus vai žalūzijas.


Mūsu veselība ir mūsu visdārgākais resurss, un ir svarīgi pret to izturēties ar vislielāko rūpību. Izvēloties piemērotu apgaismojumu savam mājoklim, jūs varat pasargāt sevi no daudzām problēmām, kas saistītas ar labsajūtu, sliktu garastāvokli un nespēju koncentrēties. Kvalitatīva gaisma sniegs jums pozitīvu attieksmi, optimismu un garīgo līdzsvaru.

Ja Jums rodas kādi jautājumi zvaniet vai rakstiet mums: 

T: +371 24 94 2444

E: info@balticled.lv

2021-08-12 11:53:46
0
30

Komentāri:

Uzmanību: HTML rakstzīmes nav atļautas!